Produktet ble lagt til i handlekurven din.

Antall assistanser i sommermånedene har økt med nesten 30%

Telenor Kystradio erfarer en større økning i antall assistanser til fritids og yrkesbåtene i sommermånedene juni, juli og august.

Kystradiostasjonene i Telenor Kystradio assisterer hvert år flere tusen fartøyer, både fritids- og yrkesfartøyer. Telenor Kystradio yter over 6.500 assistanser årlig. Telenor Kystradio samarbeider tett med Hovedredningssentralene og operative SAR-enheter så som Redningsselskapet og Kystvakten, og er en vel etablert del av kystberedskapen i Norge.

Båtfolket vet å sette pris på sommermånedene juni, juli og august. Dette gjenspeiles også i antall henvendelser Kystradiostasjonene i Telenor Kystradio mottar, og antallet henvendelser formelig eksploderer i sommermånedene. I år som i fjor ser vi en økning i antall henvendelser. Mens økningen i sommermånedene fra 2014 til 2015 var på 11%, er økningen fra 2015 til 2016 på hele 28%. Totalt 3680 fritids- og yrkesfartøyer fikk assistanse fra en av Telenors kystradiostasjoner i perioden juni – august. I tillegg kommer antall henvendelser som er ren rutine, som for eksempel bruk av tjenesten Meld fra hvor du drar, Ringe gratis over VHF-radioen til fast- og mobiltelefoner, radiosjekker og generelle spørsmål som fritidsbåtfolket stiller til kystradiostasjonene.

I sommermånedene opplevde hele 11 fartøyer brann, og hele 419 fartøyer opplevde grunnstøting, kollisjon, forlis eller lekkasje som krevde nødhjelp. Det var 44 tilfeller av mann-over-bord samt drukning, og antall fartøyer med problemer med motor/gir/propell var hele 1475. Hele 51 personer ble meldt savnet. Dette viser at hendelser og ulykker kan oppstå hos alle, og Telenor Kystradio ønsker derfor å gi deg som båtbruker noen tips til hvordan du kan ha en tryggere og mer problemfri sommer på sjøen;

24.05.2018
Hovedredningssentralen (HRS), Telenor Kystradio og Redningsselskapet under samme tak i sommer

Telenor Kystradio har siden 2013 betjent Redningsselskapets servicetelefon 02016 for RS medlemmer og eiere av fritidsbåter. Samarbeidet ble i desember 2017 forlenget med tre år.

02.05.2018
Endring i kvalitetsoppfølgning ved sertifikatutstedelser

Telenor Kystradio bytter godkjenningsinstans for Sertifikatvirksomheten.

18.04.2018
Har du mottatt feil kanalplan?

I disse dager sendes årsavgiften for lisens ut, og med den følger ny kanalplan - en for Sør-Norge eller en for Nord-Norge. Enkelte kunder har imidlertid fått tilsendt kanalplan for feil område.

25.01.2018
Årets båtkommune

Vil hedre gode kystkommuner og deler ut prisen «Årets båtkommune» Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) ønsker økt fokus på hva kommunene gjør for å tilrettelegge for båtlivet, og deler ut prisen for «Årets båtkommune» andre året på rad.

23.11.2017
Fra fem til to kystradiostasjoner

Fra januar 2018 vil Telenor Kystradio gå fra fem til to topp moderne kystradiostasjoner. Hva innebærer dette for deg som bruker av Telenor Kystradio?

23.11.2017
Hvordan var sommeren på kystradiostasjonene vedrørende nød- og assistansehåndtering?

Somrene er uten tvil den mest hektiske perioden for kystradiostasjonene, sommeren 2017 intet unntak.

21.06.2017
SART

Vet du hva AIS SART og RADAR SART er?

21.06.2017
EPIRB

Har du EPIRB om bord?