Produktet ble lagt til i handlekurven din.

Tør du virkelig stole på mobilen til sjøs

Hovedredningssentralen (HRS) ber båtfolket i nødsituasjoner bruke VHF-radio fremfor mobil når de skal tilkalle hjelp.

- Å stole på mobilen på sjøen er forbundet med en viss risiko.
Bruker du VHF-radioen og kaller på kanal 16, vil alle båter rundt deg og kystradiostasjonene, oppfange ditt anrop. Hjelpen kommer hurtigere frem, enn om du skal bruke mobilen å ringe «en venn» Det kan i ekstreme tilfeller være forskjell på liv og død.

Hvis du har betalt lisensen på din VHF-radio vil dine personlige data bli lagret i skipsregisteret, som brukes av redningsinnstansene HRS og kystradioene. På redningsinstansene sitter det kvalifisert fagfolk 24 timer i døgnet, for å håndtere små og store aksjoner.

Hele saken. Tekst fra NRK Østfold. Les mer

I 2014 hadde Norske kystradiostasjoner 6056 aksjoner

Vegrer seg

Er det lenge siden du har brukt til VHF-radio eller du har tatt sertifikat. Kan du friske opp dine lærdom på vår VHF-simulator og teste dine maritime kunnskaper på månedens Quiz

RADIOLISENS (Konsesjon)

Bruk av maritim frekvenser krever i følge norsk og internasjonal lovgiving at man har gyldig radiolisens (også benevnt konsesjon) . Du kan søke om RADIOLISENS HER

SERTIFIKAT

For å bruke VHF-radioen må man minst ha SRC/VHF sertifikat (gjelder fritidsfartøy). Du kan ta EKSAMEN HER

Registert VHF-radio gir trygghet, frihet og felleskap til sjøs!

06.09.2019
To nye HF basestasjoner vil gi HF-dekning i de nordligste havområdene

Statsråden for samfunnssikkerhet har besluttet å etablere to nye basestasjoner for å gi god nok HF-dekning i de nordligste havområdene. Målet er å ha basene operative allerede neste år.

22.08.2019
Endelig en ny godkjent aeronautisk nødradio

Etter år uten, leveres det igjen en godkjent håndholdt aeronautisk VHF AM radio. Denne typen radio er et krav på SOLAS og EU passasjerskip, og skip som kommer inn under Polarkoden.

27.02.2019
Potential LED interference of VHF-radio and AIS Reception

The U.S. Coast Guard has received reports from crews, ship owners, inspectors and other mariners regarding poor reception on VHF frequencies used for radiotelephone, digital selective calling (DSC) and automatic identification systems (AIS) when in the vicinity of light emitting diode (LED) lighting on-board ships (e.g., navigation lights, searchlights and floodlights, interior and exterior lights, adornment).

15.02.2019
Telenor kystradio, og The General Data Protection Regulation (GDPR)

Som en del av Telenor Norge AS forholder også Telenor kystradio seg til "The General Data Protection Regulation (GDPR)".

11.02.2019
Alle våre bedriftskunder har ved en feil mottatt lisensfaktura for 2019 med merverdiavgift

Ved en feil ble lisensfakturaene for 2019, som ble sendt våre bedriftskunder tidlig februar, tillagt merverdiavgift (mva). Alle bedriftskunder som har mottatt slik faktura er derfor tilsendt kreditnota på tilsvarende beløp. Ny lisensfaktura uten mva er sendt ut. Det skal fortsatt være mva på fakturagebyr.

17.12.2018
I-3 to I-4 migration update: IOR completed for Classic Aero, Fleet 77, Swift 64 and Inmarsat C services

Further to our previous notifications on the Classic Aero, Fleet 77, Swift 64 and Inmarsat C (to include Aero C and Mini C) services migration, Inmarsat can now confirm that all services were migrated successfully from the Indian Ocean Region (IOR) I-3 to the Europe/Middle East/Africa (EMEA) I-4 satellite , as planned, on 12 December 2018.

03.12.2018
Telenors nett i Øst-Finnmark var nede

Fredag 30. november var Telenors nett i Øst-Finnmark nede i over fem timer

29.11.2018
Important information from Marlink concerning changes in Inmarsat C coverage over the Greenland Sea after the migration of Inmarsat AOR-E satellite from 15.5W to 54W

Lack of Inmarsat C coverage in Greenland Sea