Norge er verdens fjerde største skipsfartsnasjon
Stadig flere redere velger å flagge skipene sine hjem. Målt i verdi er Norge nå verdens fjerde største skipsfartsnasjon. Det viser ferske tall fra Rederiforbundet
Telenor Kystradio gjennomfører modernisering av infrastruktur og teknisk plattform for kystradiostasjonene i Norge.
Telenor har hatt ansvar for Norges nød- og sikkerhetskommunikasjon til sjøs i over 100 år og har hele tiden vært en organisasjon i endring.
Det har ved kystradiostasjonene vært et behov for en fullstendig oppgradering og modernisering av gammel infrastruktur og utdatert utstyr. Dette er helt nødvendig for å kunne fortsette å levere en sikker og effektiv kystradiotjeneste langs norskekysten.
Fra 5 til 2 topp moderne stasjoner
Fra januar 2018 avvikles Tjøme-, Florø- og Vardø radio.
Når denne moderniseringen og omorganiseringen står klar får vi en topp moderne kystradio, med bedre funksjonalitet, fleksibilitet, og robusthet på to store, likeverdige kystradiostasjoner. De vil være lokalisert i Nord-Norge (Bodø) og i Sør-Norge (på Sola i Rogaland). Endringen legger dermed til rette for langt tettere samarbeid med Hovedredningssentralen (HRS) som også er lokalisert her.
De to nye kystradiostasjonene vil bære navnene Kystradio Sør og Kystradio Nord, og vil kunne stå som fullverdige operative reservelokasjoner for hverandre. På den måten ivaretas hele Norges behov for operativ assistanse over det maritime nødnettet langs Norges kyst og havområdene helt opp til Svalbard.
To likeverdige kystradiostasjoner gjør det også enklere å samarbeide på tvers av ansvarsområder og støtte hverandre på avvikling av trafikk og oppgaver som for eksempel ved sommersesongen i sør og Lofotfisket i nord.
Avvikling av de 3 mindre stasjonene betyr ikke at vi slutter å «lytte» i deres områder. Antall antenner/basestasjoner vil være det samme og de to kystradioene får forsterket bemanning.
For kundene ute på havet vil derfor tjenestene forbli uforandret, men med større robusthet og driftsstabilitet for den tekniske infrastrukturen.
Så når du roper opp kystradiostasjon, kan du si "Kystradio Sør" eller "Kystradio Nord". MMSI til begge er 002570000 (DSC vil da gå til den kystradiostasjonen du er nærmest).
Stadig flere redere velger å flagge skipene sine hjem. Målt i verdi er Norge nå verdens fjerde største skipsfartsnasjon. Det viser ferske tall fra Rederiforbundet
Fiskeridirektoratet har besluttet å trekke tilbake godkjenning for Inmarsat C som VMS. Utfasing og avinnstallering av fiskerioppsett skal være gjennomført innen 1. januar 2022.
Sjøfartsdirektoratet har besluttet å gi en generell forlengelse av gyldigheten på personlige sertifikat i en periode fremover, slik at sjøfolk lovlig kan utføre sitt arbeid.
Regjeringen styrker nødkommunikasjonen og redningsberedskapen i nord gjennom etablering av HF-dekning i de nordlige havområder, som var på plass 1. januar.
Sjøfartsdirektoratet har nå besluttet at samtlige fartøy- og rederisertifikater samt fartøyinstrukser som har forfall før 01.07.2021 forlenges med 3 måneder uten nærmere godkjenning fra direktoratet.
Sjøfartsdirektoratet foreslår å innføre høyhastighetsbevis for førere av fritidsbåt og krav til bruk av automatisk nødstoppmekanisme i fritidsfartøy når båten navigeres i hastighet over 15 knop.
The planned End-of-Life (EOL) dates for Fleet 77 and Swift 64 are: Service EOL DATE* Fleet 77 01 December 2020 Swift 64 31 December 2020
(20.03.2020) Grunna den pågåande koronapandemien har styresmaktene både nasjonalt og lokalt lagt strenge avgrensingar på reiseaktivitet. Det er og gitt råd om å minimere kontakt med andre menneske for å i størst mogleg grad kunne avgrense spreiinga av smitte. Dette gjer det vanskelegare å utføre inspeksjonar på fartøy.