Produktet ble lagt til i handlekurven din.

Fra fem til to kystradiostasjoner

Fra januar 2018 vil Telenor Kystradio gå fra fem til to topp moderne kystradiostasjoner. Hva innebærer dette for deg som bruker av Telenor Kystradio?

Telenor Kystradio gjennomfører modernisering av infrastruktur og teknisk plattform for kystradiostasjonene i Norge.

Telenor har hatt ansvar for Norges nød- og sikkerhetskommunikasjon til sjøs i over 100 år og har hele tiden vært en organisasjon i endring.

Det har ved kystradiostasjonene vært et behov for en fullstendig oppgradering og modernisering av gammel infrastruktur og utdatert utstyr. Dette er helt nødvendig for å kunne fortsette å levere en sikker og effektiv kystradiotjeneste langs norskekysten.

 

Fra 5 til 2 topp moderne stasjoner

Fra januar 2018 avvikles Tjøme-, Florø- og Vardø radio.

Når denne moderniseringen og omorganiseringen står klar får vi en topp moderne kystradio, med bedre funksjonalitet, fleksibilitet, og robusthet på to store, likeverdige kystradiostasjoner. De vil være lokalisert i Nord-Norge (Bodø) og i Sør-Norge (på Sola i Rogaland). Endringen legger dermed til rette for langt tettere samarbeid med Hovedredningssentralen (HRS) som også er lokalisert her.

De to nye kystradiostasjonene vil bære navnene Kystradio Sør og Kystradio Nord, og vil kunne stå som fullverdige operative reservelokasjoner for hverandre. På den måten ivaretas hele Norges behov for operativ assistanse over det maritime nødnettet langs Norges kyst og havområdene helt opp til Svalbard.

To likeverdige kystradiostasjoner gjør det også enklere å samarbeide på tvers av ansvarsområder og støtte hverandre på avvikling av trafikk og oppgaver som for eksempel ved sommersesongen i sør og Lofotfisket i nord.

Avvikling av de 3 mindre stasjonene betyr ikke at vi slutter å «lytte» i deres områder. Antall antenner/basestasjoner vil være det samme og de to kystradioene får forsterket bemanning.

 For kundene ute på havet vil derfor tjenestene forbli uforandret, men med større robusthet og driftsstabilitet for den tekniske infrastrukturen.

Så når du roper opp kystradiostasjon, kan du si "Kystradio Sør" eller "Kystradio Nord". MMSI til begge er 002570000 (DSC vil da gå til den kystradiostasjonen du er nærmest).

03.07.2020
Sjøfartsdirektoratet foreslår krav til høyhastighetsbevis og bruk av automatisk nødstopp

Sjøfartsdirektoratet foreslår å innføre høyhastighetsbevis for førere av fritidsbåt og krav til bruk av automatisk nødstoppmekanisme i fritidsfartøy når båten navigeres i hastighet over 15 knop.

08.06.2020
Closure of Fleet 77 and Swift 64 services

The planned End-of-Life (EOL) dates for Fleet 77 and Swift 64 are: Service EOL DATE* Fleet 77 01 December 2020 Swift 64 31 December 2020

20.03.2020
Sertifisering av fiskefartøy 8-15 meter under koronapandemien

(20.03.2020) Grunna den pågåande koronapandemien har styresmaktene både nasjonalt og lokalt lagt strenge avgrensingar på reiseaktivitet. Det er og gitt råd om å minimere kontakt med andre menneske for å i størst mogleg grad kunne avgrense spreiinga av smitte. Dette gjer det vanskelegare å utføre inspeksjonar på fartøy.

16.03.2020
Sjøfartsdirektoratet forlenger gyldigheten på personlige sertifikat

(12.03.20) Sjøfartsdirektoratet har på grunn av utfordringer i forbindelse med koronaviruset, besluttet å gi en generell forlengelse av gyldigheten på personlige sertifikat i en periode fremover.

16.03.2020
Sjøfartsdirektoratet forlenger gyldighet av sertifikater og fartøyinstruks

(12.03.20) Sjøfartsdirektoratet har bestemt at sertifikater og fartøyinstrukser som har forfall før 12. juni 2020 forlenges 3 måneder uten nærmere godkjenning fra direktoratet.

11.03.2020
Sjøfartsdirektoratet iverksetter tiltak knyttet til koronaviruset

Sjøfartsdirektoratet innfører en rekke tiltak for å sikre at vi kan gjennomføre samfunnsoppdragene våre knyttet til sikkerhet til sjøs.

06.09.2019
To nye HF basestasjoner vil gi HF-dekning i de nordligste havområdene

Statsråden for samfunnssikkerhet har besluttet å etablere to nye basestasjoner for å gi god nok HF-dekning i de nordligste havområdene. Målet er å ha basene operative allerede neste år.

22.08.2019
Endelig en ny godkjent aeronautisk nødradio

Etter år uten, leveres det igjen en godkjent håndholdt aeronautisk VHF AM radio. Denne typen radio er et krav på SOLAS og EU passasjerskip, og skip som kommer inn under Polarkoden.