Produktet ble lagt til i handlekurven din.

Important information from Marlink concerning changes in Inmarsat C coverage over the Greenland Sea after the migration of Inmarsat AOR-E satellite from 15.5W to 54W

Lack of Inmarsat C coverage in Greenland Sea

Lack of Inmarsat C coverage in Greenland Sea
Due to the planned migration of the Atlantic Ocean Region East (AOR-E) from 15.5W (I-3 F2 satellite) to 54W (I-3 F5 satellite), scheduled to take place on 30 October 2018 at 11:00 UTC, there will be a change in Inmarsat C coverage over the Greenland Sea between Greenland and Norway. This situation is unavoidable due to the approaching end-of-life of the Inmarsat I-3 satellites.

The area affected by the AORE migration is between Svalbard and Greenland in the Greenland Sea. It is difficult to define the exact region, as the precise service availability for Inmarsat C in this area depends on the terminal type, the location of the terminal, the operation of the vessel (roll and pitch), the time of day and the local environmental conditions.

Where is the affected area?
The area in question is shown in cross-hatched green in the map below. This area includes part of NAVAREA 1 (coordinated by UK) and part of NAVAREA 19 (coordinated by Norway). Note that this is a simplified map that shows only the 54W, 15.5W and 64E Inmarsat I-3 satellites. The 98W and 143.5E satellites do not cover the affected area, therefore, they are not shown on this map.

undefined

The Inmarsat C coverage in the affected area will be improved as soon as the Indian Ocean Region Satellite (IOR) is migrated from 64E to 25E, currently planned to take place around mid-December 2018. The period between the migrations of AORE and IOR is being kept as short as possible to reduce the impact on users. Inmarsat currently expect this period to extend to about 6 weeks, however, Inmarsat will provide more information once they confirm the schedule.

07.05.2021
Bodø kommune er kåret til Årets båtkommune 2021 for sitt arbeid med tilrettelegging av fritidsbåtlivet i kommunen.

Pressemelding KNBF 06.05.2021 Vi har jobbet aktivt for å få båtlivet på dagsorden både sentralt og i ulike kystkommuner, for at det skal legges til rette for maritimt fritidsbåtliv. Som et ledd i dette arbeidet stiftet vi prisen Årets Båtkommune for fem år siden sammen med Båtens Verden. Vi ønsker å hedre kystkommuner som gjør en ekstra innsats i tilrettelegging for båtfolket, forteller generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund, Stig Hvide Smith. I juryen sitter representanter fra KNBF, Telenor Kystradio, Norboat, Kystverket og Båtens Verden.

29.04.2021
Redningsselskapet og Telenor Kystradio styrker beredskapen

(Fornebu, 29. april 2021) Gjennom en treårig samarbeidsavtale styrker Redningsselskapet og Telenor Kystradio nå beredskapen til sjøs.

12.03.2021
Norge er verdens fjerde største skipsfartsnasjon

Stadig flere redere velger å flagge skipene sine hjem. Målt i verdi er Norge nå verdens fjerde største skipsfartsnasjon. Det viser ferske tall fra Rederiforbundet

04.02.2021
Godkjenning av Inmarsat C som elektronisk fiskerisporingsutstyr (VMS) trekkes tilbake

Fiskeridirektoratet har besluttet å trekke tilbake godkjenning for Inmarsat C som VMS. Utfasing og avinnstallering av fiskerioppsett skal være gjennomført innen 1. januar 2022.

12.01.2021
Oppdatering - Forlenger gyldigheten på personlige sertifikat, helseerklæring og CRA

Sjøfartsdirektoratet har besluttet å gi en generell forlengelse av gyldigheten på personlige sertifikat i en periode fremover, slik at sjøfolk lovlig kan utføre sitt arbeid.

05.01.2021
Regjeringen styrker nødkommunikasjonen i nordområdene

Regjeringen styrker nødkommunikasjonen og redningsberedskapen i nord gjennom etablering av HF-dekning i de nordlige havområder, som var på plass 1. januar.

16.11.2020
Forlenger gyldigheten av alle fartøy- og rederisertifikater samt fartøyinstrukser med forfall før 01.07.2021

Sjøfartsdirektoratet har nå besluttet at samtlige fartøy- og rederisertifikater samt fartøyinstrukser som har forfall før 01.07.2021 forlenges med 3 måneder uten nærmere godkjenning fra direktoratet.

03.07.2020
Sjøfartsdirektoratet foreslår krav til høyhastighetsbevis og bruk av automatisk nødstopp

Sjøfartsdirektoratet foreslår å innføre høyhastighetsbevis for førere av fritidsbåt og krav til bruk av automatisk nødstoppmekanisme i fritidsfartøy når båten navigeres i hastighet over 15 knop.