Produktet ble lagt til i handlekurven din.

Telenor Kystradio moderniserer og omorganiser

Telenor Kystradio skal moderniseres og digitaliseres. I den forbindelse skal stasjonene i Vardø, Florø og Tjøme legges ned fra 1. januar 2018. Bakgrunnen for endringene er behov for en fullstendig oppgradering og modernisering av gammel infrastruktur.

Telenor Kystradio skal moderniseres og digitaliseres.

 

I den forbindelse skal stasjonene i Vardø, Florø og Tjøme legges ned fra 1. januar 2018. Bakgrunnen for endringene er behov for en fullstendig oppgradering og modernisering av gammel infrastruktur. Ved overgang til en fullt ut digitalisert infrastruktur og ny teknisk plattform, åpnes det nye muligheter for en betydelig mer fleksibel, robust og effektiv drift, med færre og større kystradiostasjoner. Dette vil også gi økt sikkerhet for tjenestene. Moderniseringen gjør at man ikke lenger er avhengig av spredte lokasjoner for kystradiostasjonene. Tjenesten har 24 timers tilgjengelighet på nød- og sikkerhetstjenester langs norskekysten, for både fritidsbåter, yrkesfartøyer og offshoreinstallasjoner.

 Moderniseringen medfører ingen endringer for Telenor Kystradios kunder eller deres radioutstyr.

 De to kystradiostasjonene Bodø og Rogaland Radio som fortsetter som kystradiostasjoner er begge samlokalisert med Hovedredningssentralen. Samlokaliseringen er en viktig faktor som har vært avgjørende for beslutningen om at både Bodø og Rogaland Radio forsetter som kystradiostasjoner.

 De to nye kystradiostasjonene skal bære navnene Kystradio Sør og Kystradio Nord, vil være fullverdige operative reservelokasjoner for hverandre og ivareta hele Norges behov for operativ assistanse over det via det maritime nød- og nettsikkerhets kommunikasjonsnettverket et langs Norges kyst og havområdene opp til Svalbard.

For mer informasjon henvises til pressemelding fra Telenor Norge.

03.07.2020
Sjøfartsdirektoratet foreslår krav til høyhastighetsbevis og bruk av automatisk nødstopp

Sjøfartsdirektoratet foreslår å innføre høyhastighetsbevis for førere av fritidsbåt og krav til bruk av automatisk nødstoppmekanisme i fritidsfartøy når båten navigeres i hastighet over 15 knop.

08.06.2020
Closure of Fleet 77 and Swift 64 services

The planned End-of-Life (EOL) dates for Fleet 77 and Swift 64 are: Service EOL DATE* Fleet 77 01 December 2020 Swift 64 31 December 2020

20.03.2020
Sertifisering av fiskefartøy 8-15 meter under koronapandemien

(20.03.2020) Grunna den pågåande koronapandemien har styresmaktene både nasjonalt og lokalt lagt strenge avgrensingar på reiseaktivitet. Det er og gitt råd om å minimere kontakt med andre menneske for å i størst mogleg grad kunne avgrense spreiinga av smitte. Dette gjer det vanskelegare å utføre inspeksjonar på fartøy.

16.03.2020
Sjøfartsdirektoratet forlenger gyldigheten på personlige sertifikat

(12.03.20) Sjøfartsdirektoratet har på grunn av utfordringer i forbindelse med koronaviruset, besluttet å gi en generell forlengelse av gyldigheten på personlige sertifikat i en periode fremover.

16.03.2020
Sjøfartsdirektoratet forlenger gyldighet av sertifikater og fartøyinstruks

(12.03.20) Sjøfartsdirektoratet har bestemt at sertifikater og fartøyinstrukser som har forfall før 12. juni 2020 forlenges 3 måneder uten nærmere godkjenning fra direktoratet.

11.03.2020
Sjøfartsdirektoratet iverksetter tiltak knyttet til koronaviruset

Sjøfartsdirektoratet innfører en rekke tiltak for å sikre at vi kan gjennomføre samfunnsoppdragene våre knyttet til sikkerhet til sjøs.

06.09.2019
To nye HF basestasjoner vil gi HF-dekning i de nordligste havområdene

Statsråden for samfunnssikkerhet har besluttet å etablere to nye basestasjoner for å gi god nok HF-dekning i de nordligste havområdene. Målet er å ha basene operative allerede neste år.

22.08.2019
Endelig en ny godkjent aeronautisk nødradio

Etter år uten, leveres det igjen en godkjent håndholdt aeronautisk VHF AM radio. Denne typen radio er et krav på SOLAS og EU passasjerskip, og skip som kommer inn under Polarkoden.